تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

شیخ هاشم صفی الدین کیست؟ | همه چیز درباره جانشین احتمالی سید حسن نصر الله

با تایید خبر ترور سیدحسن نصرالله از سوی تشکیلات حزب‌الله لبنان، گمانه‌هایی مبنی بر احتمال جانشینی شیخ هاشم صفی الدین مطرح شده است. در این مطلب به مهم‌ترین فعالیت‌های صفی‌الدین، یکی از رئوس رهبری حزب‌الله لبنان می‌پردازیم.

شیخ هاشم صفی الدین  کیست؟| همه چیز درباره جانشین احتمالی سید حسن نصر الله

رویداد۲۴| آصف ثانی: راس هرم رهبری حزب‌الله لبنان از سه چهره تشکیل شده است؛ سید حسن نصرالله که برای بسیاری از ایرانی‌ها آشناست، شیخ نعیم قاسم که از بنیانگذاران اتحادیه دانشجویان مسلمان لبنان است و از سال ۱۳۶۹ به عنوان معاون دبیرکل حزب‌الله انتخاب شده است و شیخ هاشم صفی‌الدین، رییس شورای اجرایی حزب‌الله که بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی حزب نظارت می‌کند و همچنین رییس شورای جهاد حزب‌الله است.

در پی حملات ششم مهرماه ۱۴۰۳ به ضاحیه بیروت که گفته می‌شود طی آن تعدادی از چهره‌های ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل ترور شده‌اند، نام هاشم صفی‌الدین، به عنوان جانشین احتمالی حسن نصرالله برده شده است.

مساله برنامه‌ریزی برای جانشینی دبیر‌کل حزب‌الله تازه نیست. از سال ۱۳۷۲، یعنی زمانی که شیخ صفی‌الدین به مجلس شورای حزب‌الله که عالی‌ترین تشکیلات حزبی این گروه است، راه یافته و به عنوان رییس این شورا انتخاب شد، بسیاری او را به عنوان جانشین احتمالی دبیرکل حزب‌الله می‌شناختند.

شیخ هاشم صفی‌الدین که از سال ۸۵ توسط آمریکا به عنوان تروریست شناسایی شده است، آمریکایی‌ها او را متهم می‌کنند که در قاچاق مواد مخدر و همین طور ترانزیت قطعات کوچک برای سلاح و ریزپرنده‌ها دست داشته است. او تحت تحریم آمریکا، عربستان، بحرین و چندین کشور عربی دیگر است.

بیوگرافی شیخ هاشم صفی‌الدین

صفی‌الدین پسرعمومی مادری حسن نصرالله است که از دهه ۸۰ میلادی بعد از تحصیل در نجف، به همراه حسن نصرالله و برادرش عبدالله صفی‌الدین مدتی را در حوزه علمیه قم به تحصیل پرداخته است. او که تا سال ۷۲ در ایران به سر می‌برد، در این سال توسط حسن نصرالله فراخوانده شد تا عضو مجلس شورای حزب‌الله شود. برادرش عبدالله صفی‌الدین در ایران باقی ماند و به عنوان نماینده حزب‌الله در ایران فعال شد.

شیخ هاشم صفی‌الدین، بعد از سال ۷۲ و بازگشت به لبنان، مناصب متعددی را در ساختار تشکیلاتی حزب‌الله پشت سر گذاشته است. او علاوه بر این که ریاست شورای اجرای حزب را به عهده داشت، در سال ۷۳ به عنوان رییس شورای جهاد و یکی از ۹ عضو شورای مشورتی حزب الله انتخاب شد و از سال ۸۶، در مجمع عمومی حزب‌الله به عنوان جانشین نصرالله انتخاب شده است. وی از سال ۸۸ هم فرمانده نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان است.

مهم‌ترین مناصب صفی‌الدین در حزب‌الله

از میان مناصب متعدد او، ریاستش بر شورای جهاد حزب‌الله اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد. شورای جهاد متشکل از شخصیت‌های ارشد نظامی حزب‌الله است و مسئولیت نظارت، هماهنگی و تعیین فعالیت‌های جدید اعم از اقدامات در حال انجام و تخصصی حزب‌الله در مناطق جنگی را بر عهده دارد. با وجود این که نام شورای جهاد چنین می‌نمایاند که تنها در شاخه نظامی فعالیت دارد واقعیت این است که شورای جهاد مسئول اقدامات همه نهاد‌های غیرنظامی حزب‌الله، به ویژه آن‌هایی است که به طور بالقوه با حوزه جهاد تداخل دارند. اعضای کلیدی شورای جهاد، علاوه بر شیخ هاشم صفی‌الدین، شامل علی کرکی هم هست که اسرائیل ادعا کرده است روز گذشته در عملیات حمله به ضاحیه ترور شده است. ابراهیم عقیل و فواد شکر، دو عضو دیگر این شورا هستند که شهریور امسال توسط اسرائیل ترور شده‌اند.

شیخ هاشم صفی‌الدین در یک انجمن غیرانتفاعی

شیخ هاشم صفی‌الدین علاوه بر فعالیت‌هایی که مستقیما به حزب‌الله مربوط است، از سال ۱۳۹۶، به عنوان مدیرعامل یک انجمن غیرانتفاعی به نام «رابطة آل صفی‌الدین فی جمیع المناطق اللبنانیة» («انجمن خانوادگی صفی الدین در لبنان») فعالیت کرده است. اعضای این انجمن، همگی اعضای خانواده صفی‌الدین هستند و هدف آن تلاش برای رفع نیازها، تحکیم روابط بین اعضای خانواده، کمک مالی به اعضای فقیر خوانده و کمک مالی به تحصیل آن‌ها است. این انجمن از طرف آمریکایی‌ها متهم شده است که در پولشویی برای حزب‌الله دخالت دارد.

زینب سلیمانی عروس کیست؟

پسر صفی الدین، داماد ایرانی‌ها، و همسر دختر کوچک سردار سلیمانی، زینب است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
0
0
باکمال صد البته تاسف وقایع اخیر بیانگر دست یابی اسرائیل به اطلاعات دقیق فرماندهان ورهبری حزب الله بود حال به چه نحوی خود جای بررسی دارد ولی باید ما حواسمان جمع می شد دشمنی که بتواند در داخل کشورمان شهیددهنیه را رفوته شسته ودقیق ترور کند یقینا بدنبال فرصتی برای ترور سید بزرگ لبنان است واینکه بصورت نمودار درختی شورای فرماندهان را با تصاویر مربوطه نشان دهد که تک تک ترور می کرد سریعا باید سید با اعلام استعفای خود از رهبری حزب الله کنارگیری و با واگذاری رهبری آن به فردی که نامش اعلام نمی شد از لبنان خارج می گردید!؟نمی دانم استراتژيست های ما چرا عاجزند واز تجزیه وتحلیل ها غافل....این خط که با شهادت شهید رئیسی آغاز شده یقینا اتمام نخواهد یافت مسئولین باید مواظبت کنند.از مقام معظم رهبری البته اگر جاسوس‌ها بگذارند
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
0
0
آخ که از خبر شهادتت قلبم آتیش گرفت ،خدایا چقدر صبوری تو
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
0
0
از بی عرضه گی مسیولین ایران
و فرماندهان بی خرد و ترسو
سرافکنده جهان شدیم
نظرات شما